Diagnostiku nadání v poradně provádíme tehdy, když je jejím cílem porozumět vzdělávacím potřebám dítěte a nastavit mu odpovídající podporu ve škole. Pokud je zájem rodičů spíše obecný (např. pro osobní orientaci nebo bez vazby na vzdělávací obtíže), doporučujeme obrátit se na klinického psychologa nebo jiné odborníky, kteří se zaměřují na individuální rozvoj nadaných dětí mimo školní kontext.
Ano, může.
Některé děti mají vynikající schopnosti v určitých oblastech – například v logice, matematice, tvořivosti nebo jazyce – a zároveň se potýkají s obtížemi, jako je zhoršená pozornost, pomalejší pracovní tempo, potíže v porozumění textu nebo při psaní. Tyto děti mohou být nadané, ale jejich potenciál nemusí být ve škole snadno rozpoznatelný, protože ve vnějším projevu mohou převažovat obtíže. Někdy se také stává, že dítě naopak působí velmi šikovně, a proto nejsou jeho potíže zpočátku brány vážně.
I proto je důležité se na vzdělávací potřeby dítěte dívat v souvislostech – silné stránky, obtíže i způsob, jak se s nimi dítě vyrovnává, spolu úzce souvisejí. Porozumění těmto souvislostem může pomoci najít přiměřenou podporu i rozvoj pro jeho schopnosti.
Poradna může na základě vyšetření popsat silné stránky dítěte a jejich projevy ve vzdělávání – například nadprůměrné rozumové schopnosti, tvořivé myšlení nebo specifické talenty. Pokud se na základě těchto zjištění jeví, že by dítě mohlo mít vzdělávací potřeby odpovídající nadanému žákovi, doporučíme škole vhodná podpůrná opatření. Pokud má škola i nějaký kroužek nebo skupinu pro nadané děti, můžeme zařazení dítěte do této skupiny pro nadané žáky doporučit.
Jestliže budete žádat o doporučení pro vzdělávání z důvodu mimořádného nadání v oblastech pohybových, manuálních nebo uměleckých dovedností, je nezbytné, abyste přinesli aktuální odborný posudek, ve kterém míru nadání zhodnotí odborník v příslušném oboru.
Pokud Vaše dítě navštěvuje mateřskou školu, mohou být cenným zdrojem informací paní učitelky, které jej dobře znají v různých situacích. Konzultace s nimi bývá velmi užitečným prvním krokem. Pokud si přesto nejste jisti, je možné obrátit se i na nás. Nabízíme možnost posouzení rozumových schopností dítěte ještě před nástupem do základní školy, což může pomoci při rozhodování o volbě školy i nastavení vhodné podpory.
Asistent pedagoga bohužel ze zákona nadaným dětem doporučen být nemůže. Pokud k nám přijdete se svým dítětem, společně probereme možnosti, jak jeho vzdělávání co nejlépe podpořit a zajistit, aby se ve škole cítilo dobře a mělo smysluplné podněty. Můžeme navrhnout jiná podpůrná opatření přizpůsobená jeho potřebám.
Ano, rozhodně doporučujeme přinést výsledky předchozího vyšetření. Je několik důvodů, proč je to užitečné. Především je vhodné vyhnout se tomu, aby dítě opakovaně plnilo stejné úkoly, což by mohlo být pro něj i pro nás méně přínosné – zvláště pokud se jedná o nadané dítě. Navíc výsledky různých vyšetření se mohou lišit v závislosti na použitých metodách. Komplexní pohled na situaci nám pomůže lépe porozumět potřebám dítěte, a proto je více informací vždy výhodou.