S čím může arteterapie pomoci?
Co je arteterapie?
Každý má v sobě tvořivost a pocity – a o ty se můžeme v arteterapii (a následně i v životě) opřít. V arteterapii zpracováváme výtvarně témata, o kterých se nemluví snadno, přitom poznáváme své prožívání a objevujeme dostupné zdroje pro zvládnutí těžkostí, které nás trápí.
V průběhu arteterapeutického setkávání směřujeme ke zlepšení vztahu k sobě samému, k nabourání stereotypů v myšlení, k uvolnění napětí.
Pro koho je arteterapie vhodná?
Předně vůbec nezáleží na tom, jaký je kdo výtvarník. V průběhu terapie se ukáže, jaké techniky jsou pro dítě příjemné, nepříjemné, experimentujeme s výtvarným materiálem, který promlouvá místo slov. Někdy je ale pro dítě, dospívajícího snazší mluvit a můžeme pracovat s představivostí, slovy více než s výtvarným pohybem. Společně hledáme.
Arteterapii nabízíme dětem od 6 let do 18 let, do ukončení vyššího odborného vzdělání.
Jak setkání arteterapie probíhají?
První setkání je ochutnávkou, nakouknutím. Je časově náročnější, trvá 90 – 120 minut. Zahrnuje rozhovor s rodiči, během nějž se věnujeme pojmenování toho, k čemu by arteterapie měla a mohla být užitečná. Pak následuje sebezkušenost s terapií a následuje opět rozhovor s rodiči (společně nebo zvlášť, podle potřeby). Během závěrečného rozhovoru domlouváme další postup a možnosti.
Každé další setkání arteterapie probíhá 50 minut. Po 5 nebo 10 arteterapiích probíhá bilanční setkání s rodiči (domlouváme se, zda proběhne za přítomnosti dítěte nebo bez něj. Vždy vycházíme z potřeb dítěte).
Co potřebujeme mít s sebou?
Doporučujeme, aby mělo dítě na arteterapii volné oblečení vhodné k ušpinění při práci s výtvarným materiálem. Materiál pro arteterapii je zahrnut v ceně lekcí.
Co dítěti říct před prvním setkáním?
Ujistěte dítě, dospívajícího, že informace z terapie jsou důvěrné. Rozhodnutí, zda tento typ terapie dítěti vyhovuje či ne, budeme respektovat, a případně hledat další možnost péče. Arteterapie je možnost, jak si udělat čas na svou tíhu a trochu jí tady odložit.
Jak dlouho jedna terapie trvá a kolik stojí?
Jaký je počet setkání?
Dle individuální domluvy
Jaká je frekvence setkávání?
Setkávání probíhají 1x týdně nebo 1x za 14 dní.
Kde arteterapie probíhá?
Arteterapeutická setkání probíhají na pracovišti PPPP: Ohradní 20, Praha 4 – Michle.
Kdo setkání povede?
PhDr. Leona Běhounková, Ph.D.
Po střední pedagogické vystudovala Pedagogickou fakultu MU v Brně, obory speciální pedagogika a výtvarná výchova (2004). V následujících pěti letech pracovala jako učitelka 2. stupně ZŠ (výtvarná výchova). Několik let působila v Institutu pedagogicko-psychologického poradenství (2009-2012) a externě v Centru Adiktologie (do 2014). Vedla skupiny v Centru následné péče Drop-in (2011-2014). V Pražské pedagogicko-psychologické poradně působí od roku 2011, kde se věnuje arteterapii a podpoře grafomotorického rozvoje.
Absolvovala pětiletý sebezkušenostní psychoterapeutický výcvik SUR – arteterapeutické zaměření (Strnadlová, Pfeiffer, 2009-2014), Systematický kurz arteterapie (se sebezkušeností v Katatymně-imaginativní terapii pod vedením Strnadlové, 2006), Sebezkušenostní kurz artefiletiky a arteterapie (Huptych, 2007-2008), kurz Krizové intervence (Remedium, 2011), Metodu FIE – Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování (2017) a mnoho dalších dílčích kurzů, seminářů a konferencí. Své vzdělání neustále obohacuje. Pracuje pod odbornou supervizí.
Jak terapie hrou probíhá?
Hra je pro děti přirozeným jazykem, kterým vyjadřují své myšlenky a prožívání. Stejně jako dospělí vyjadřují své pocity mluvením, děti je poznávají a bezpečně ventilují prostřednictvím hry.
Terapie hrou probíhá v naší zařízené herně, kde jsou k dispozici nejrůznější hračky, figurky, pískoviště, pastelky a další materiály, které pomáhají dětem k sebevyjádření a integraci svých zátěžových prožitků a zkušeností.
Pro jaké typy dětských obtíží je terapie hrou vhodná?
Terapii hrou doporučujeme pro děti:
Pro jakou věkovou kategorii je terapie hrou určená?
Terapie hrou je v naší poradně určena pro děti od 4 let do cca 10 let věku.
Jak dlouho jedna terapie trvá a kolik stojí?
Jaká je frekvence setkávání?
Frekvence setkávání je 1x týdně nebo 1x za 14 dní.
Jak dlouho je potřeba na terapii hrou docházet?
Dle individuální domluvy.
Kde terapie hrou probíhá?
Terapie hrou probíhá probíhá na obou pracovištích Pražské pedagogicko-psychologické poradny:
Kdo bude s mým dítětem pracovat?
Mgr. Tereza Knotková
Vystudovala jednooborovou psychologii na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy a na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. V průběhu studia absolvovala program Erasmus+ v holandském Groningenu. Prošla kompletním kurzem telefonické krizové intervence a ročním výcvikovým kurzem Terapie hrou. Je frekventantkou psychoterapeutického výcviku v Gestalt psychoterapii. Kromě práce v naší poradně se věnuje krizové intervenci dětí a dospívajících na Lince bezpečí a vedením dětských terapeutických skupin v rámci projektu Terapie Venku, jehož je spoluzakladatelkou. V oblasti duševního zdraví se průběžně dále vzdělává a pracuje pod pravidelnou, odbornou supervizí.
Jaký je rozdíl mezi terapeutickou konzultací a ostatními nabízenými typy terapií?
Terapeutická konzultace je označením pro terapii, kde jsou slova hlavním prostředkem ke sdílení, vyjadřování myšlenek, pocitů, pro sebe-pochopení a přijetí. Rozdíl je tedy v nástroji změny – v terapeutické konzultaci převažuje slovo. Dle věku a potřeb klienta ale do terapie zařazujeme i práci s terapeutickým pískovištěm, kartami, tvořením a nejrůznějšími hračkami a pomůckami, které pomáhají přiblížit se svému prožívání a snáze některé věci vyjádřit a sdílet.
Platí, že ve všech typech terapií záleží na vytvoření důvěrného terapeutického vztahu. Jeho prostřednictvím je možné vystoupit z bludného kruhu – cítit se lépe, najít úlevu nebo řešení ve své situaci.
Co je terapeutická konzultace?
Verbální terapie není pouze dialogem dvou lidí, ale je založena na vzájemné důvěře, pochopení a schopnosti terapeuta a klienta (dítěte/dospívajícího) se otevřít prožívání tady a teď. Sdílet svůj vnitřní svět vyžaduje odvahu, důvěru a čas. Společně poznáváme, hledáme, co je zdrojem bolesti, napětí a současně co je zdrojem naděje a změny.
S čím můžeme v rámci terapeutické konzultace pomoci?
Pro koho je terapeutická konzultace vhodná?
Je vhodná pro dítě, dospívajícího, pro kterého je snazší mluvit než tvořit. Věk není přesnou hranicí, ale máme zkušenost, že přibližně od 10 až 12 let potřebuje mít dítě větší kontrolu nad svou tvořivostí. Hra nebo výtvarná hra pak pro některé není ten správný nástroj ke spontánnímu sebevyjádření a sdílení.
Pracujeme přibližně s dětmi od 12 do 18 let, případně do ukončení vyššího odborného vzdělání.
Jak terapeutické konzultace probíhají?
První setkání je delší (trvá 60-120 minut), dle předchozí domluvy s terapeutem probíhá buď pouze s rodiči, nebo s rodiči i dítětem dohromady. Během něj se věnujeme pojmenování toho, k čemu by terapie měla a mohla být užitečná, vzájemně si vyjasňujeme očekávání a domlouváme další postup a možnosti. Poté může následovat i samotná terapeutická část s dítětem (také dle dohody s terapeutem). Na závěr proběhne opět rozhovor s rodiči – společně nebo zvlášť, podle potřeby. Během závěrečného rozhovoru domlouváme další postup a možnosti.
Každá další terapeutická konzultace probíhá 50 minut.
Pokud si nevíte rady, který typ terapie by byl pro vaše dítě vhodný, tak tady bude prostor pro společné prozkoumání možností.
Co říct dítěti před prvním setkáním?
Ujistěte dítě, dospívajícího, že informace z terapie jsou důvěrné. Rozhodnutí, zda tento typ terapie dítěti vyhovuje či ne budeme respektovat a případně hledat další možnost péče.
Jak dlouho jedna terapie trvá a kolik stojí?
Jaký je počet setkání?
Dle individuální domluvy.
Jaká je frekvence setkávání?
Setkávání probíhají 1x týdně nebo 1x za 14 dní.
Kde terapeutické konzultace probíhají?
Terapeutické konzultace mohou probíhat na obou pracovištích Pražské pedagogicko-psychologické poradny:
Kdo terapeutické konzultace vede?
Mgr. Tereza Knotková
Vystudovala jednooborovou psychologii na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy a na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. V průběhu studia absolvovala program Erasmus+ v holandském Groningenu. Prošla kompletním kurzem telefonické krizové intervence a ročním výcvikovým kurzem Terapie hrou. Je frekventantkou psychoterapeutického výcviku v Gestalt psychoterapii. Kromě práce v naší poradně se věnuje krizové intervenci dětí a dospívajících na Lince bezpečí a vedením dětských terapeutických skupin v rámci projektu Terapie Venku, jehož je spoluzakladatelkou. V oblasti duševního zdraví se průběžně dále vzdělává a pracuje pod pravidelnou, odbornou supervizí.
PhDr. Leona Běhounková, Ph.D.
Po střední pedagogické vystudovala Pedagogickou fakultu MU v Brně, obory speciální pedagogika a výtvarná výchova (2004). V následujících pěti letech pracovala jako učitelka 2. stupně ZŠ (výtvarná výchova). Několik let působila v Institutu pedagogicko-psychologického poradenství (2009-2012) a externě v Centru Adiktologie (do 2014). Vedla skupiny v Centru následné péče Drop-in (2011-2014). V Pražské pedagogicko-psychologické poradně působí od roku 2011, kde se věnuje arteterapii a podpoře grafomotorického rozvoje.
Absolvovala pětiletý sebezkušenostní psychoterapeutický výcvik SUR – arteterapeutické zaměření (Strnadlová, Pfeiffer, 2009-2014), Systematický kurz arteterapie (se sebezkušeností v Katatymně-imaginativní terapii pod vedením Strnadlové, 2006), Sebezkušenostní kurz artefiletiky a arteterapie (Huptych, 2007-2008), kurz Krizové intervence (Remedium, 2011), Metodu FIE – Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování (2017) a mnoho dalších dílčích kurzů, seminářů a konferencí. Své vzdělání neustále obohacuje. Pracuje pod odbornou supervizí.