Grafomotorický rozvoj

Nejste si jisti, zda Vaše dítě drží správně tužku? Stále neví, kterou ruku si vybrat a střídá je? U kreslení a psaní se kroutí; kresby jsou „neohrabané a vyryté“? Nechce vůbec kreslit a psát? Nebo po sobě písmo nepřečte?

Proč bychom se měli věnovat rozvoji grafomotoriky a přípravě na psaní?

Grafomotorika je komplex psychomotorických a smyslových dovedností, důležitých pro zvládnutí techniky psaní. Dobře rozvinutý grafomotorický vývoj v předškolním věku významně zvyšuje dobrý start dítěte ve škole a jeho školní úspěšnost. 

Nejčastějšími obtížemi a jejich důsledky, s nimiž v grafomotorickém vývoji dítěte pracujeme, jsou: 

  • nesprávný úchop – vede k nesprávnému vytáčení ruky i celého těla, zvyšuje se únava dítěte, písmo může být neúhledné, obtížně čitelné
  • neuvolněná ruka a přílišný tlak na tužku – psaní může být až bolestivé
  • obtíže s lateralitou (dominancí ruky) – dítě např. přehazuje tužku z ruky do ruky, má problémy s určováním pravé a levé strany
  • potíže ve spolupráci oko – ruka (vizuomotorika) – dítě nedokáže to, co vidí zaznamenat rukou tak, jak by mělo/chtělo (např. nespojí body podle předlohy, nedokáže přepsat tvar/písmene)
  • potíže ve zrakovém vnímání – např. obtíže s rozlišováním zrcadlově podobných tvarů (může psát písmena a číslice obráceně)
  • nezralá koncentrace pozornosti (zraková i sluchová) – jejím vlivem si dítě např. nepamatuje tvary písmen, neudrží pracovní systém apod.
  • strach z neúspěchu - může vyústit až ve vyhýbání se kreslení, práci s tužkami.

Jakou formou může grafomotorický rozvoj probíhat?

Grafomotorická setkání mohou probíhat jako

  • jednorázová konzultace (90 minut)
  • občasná (kontrolní) setkání (50 minut 1x za měsíc a více)
  • pravidelné docházení v rozsahu dle potřeb dítěte (50 minut 1x týdně nebo 1x za 14dní)

Jak setkání probíhají?

První konzultace je časově náročnější, trvá 90 – 120 minut a zahrnuje rozhovor s rodiči, screening grafomotorických dovedností dítěte, nácvik grafomotoriky, doporučení pro další práci. Rodiče získají informace, jak a s jakými pomůckami doma se svým dítětem pracovat.

Každá další lekce probíhá 50 minut. Jejich součástí je nejen nacvičování správného úchopu, uvolňování napětí ruky a grafomotorické cviky, ale také podpora sebedůvěry a radosti ze spontánní kresby. Častou příčinou grafomotorických obtíží jsou totiž kromě nesprávně fixovaných návyků také vnitřní nároky a bloky, které dítě dostávají do napětí a nechuti pracovat s tužkou. Přítomnost rodičů na lekcích je vítána.

Počet setkání: dle individuální domluvy.

Co si máme připravit?

Doporučujeme volné oblečení, které je vhodné i k případnému ušpinění při práci s kresebným a výtvarným materiálem. Výtvarný a grafomotorický materiál je v ceně lekcí.

Co dítěti říct před setkáním?

Některé děti mohou být nejisté z návštěvy spojené s grafomotorikou (tj. něčím, co jim nejde, nebaví je). Před setkáním můžete děti uklidnit, že se budeme spolu učit, jak se skamarádit s pastelkou, aby poslouchala ruku. 

Kdo setkání povede?

Leona Běhounková

PhDr. Leona Běhounková, Ph.D.

Po střední pedagogické vystudovala Pedagogickou fakultu MU v Brně, obory speciální pedagogika a výtvarná výchova (2004). V následujících pěti letech pracovala jako učitelka 2. stupně ZŠ (výtvarná výchova). Několik let působila v Institutu pedagogicko-psychologického poradenství (2009-2012) a externě v Centru Adiktologie (do 2014). Vedla skupiny v Centru následné péče Drop-in (2011-2014). V Pražské pedagogicko-psychologické poradně působí od roku 2011, kde se věnuje arteterapii a podpoře grafomotorického rozvoje.

Absolvovala pětiletý sebezkušenostní psychoterapeutický výcvik SUR – arteterapeutické zaměření (Strnadlová, Pfeiffer, 2009-2014), Systematický kurz arteterapie (se sebezkušeností v Katatymně-imaginativní terapii pod vedením Strnadlové, 2006), Sebezkušenostní kurz artefiletiky a arteterapie (Huptych, 2007-2008), kurz Krizové intervence (Remedium, 2011), Metodu FIE – Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování (2017) a mnoho dalších dílčích kurzů, seminářů a konferencí. Své vzdělání neustále obohacuje. Pracuje pod odbornou supervizí.

cartmagnifier