Grafomotorika je komplex psychomotorických a smyslových dovedností, důležitých pro zvládnutí techniky psaní. Dobře rozvinutý grafomotorický vývoj v předškolním věku významně zvyšuje dobrý start dítěte ve škole a jeho školní úspěšnost.
Nejčastějšími obtížemi a jejich důsledky, s nimiž v grafomotorickém vývoji dítěte pracujeme, jsou:
Grafomotorická setkání mohou probíhat jako
První konzultace je časově náročnější, trvá 90 – 120 minut a zahrnuje rozhovor s rodiči, screening grafomotorických dovedností dítěte, nácvik grafomotoriky, doporučení pro další práci. Rodiče získají informace, jak a s jakými pomůckami doma se svým dítětem pracovat.
Každá další lekce probíhá 50 minut. Jejich součástí je nejen nacvičování správného úchopu, uvolňování napětí ruky a grafomotorické cviky, ale také podpora sebedůvěry a radosti ze spontánní kresby. Častou příčinou grafomotorických obtíží jsou totiž kromě nesprávně fixovaných návyků také vnitřní nároky a bloky, které dítě dostávají do napětí a nechuti pracovat s tužkou. Přítomnost rodičů na lekcích je vítána.
Počet setkání: dle individuální domluvy.
Doporučujeme volné oblečení, které je vhodné i k případnému ušpinění při práci s kresebným a výtvarným materiálem. Výtvarný a grafomotorický materiál je v ceně lekcí.
Některé děti mohou být nejisté z návštěvy spojené s grafomotorikou (tj. něčím, co jim nejde, nebaví je). Před setkáním můžete děti uklidnit, že se budeme spolu učit, jak se skamarádit s pastelkou, aby poslouchala ruku.
PhDr. Leona Běhounková, Ph.D.
Po střední pedagogické vystudovala Pedagogickou fakultu MU v Brně, obory speciální pedagogika a výtvarná výchova (2004). V následujících pěti letech pracovala jako učitelka 2. stupně ZŠ (výtvarná výchova). Několik let působila v Institutu pedagogicko-psychologického poradenství (2009-2012) a externě v Centru Adiktologie (do 2014). Vedla skupiny v Centru následné péče Drop-in (2011-2014). V Pražské pedagogicko-psychologické poradně působí od roku 2011, kde se věnuje arteterapii a podpoře grafomotorického rozvoje.
Absolvovala pětiletý sebezkušenostní psychoterapeutický výcvik SUR – arteterapeutické zaměření (Strnadlová, Pfeiffer, 2009-2014), Systematický kurz arteterapie (se sebezkušeností v Katatymně-imaginativní terapii pod vedením Strnadlové, 2006), Sebezkušenostní kurz artefiletiky a arteterapie (Huptych, 2007-2008), kurz Krizové intervence (Remedium, 2011), Metodu FIE – Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování (2017) a mnoho dalších dílčích kurzů, seminářů a konferencí. Své vzdělání neustále obohacuje. Pracuje pod odbornou supervizí.