Pokud dítě zažívá napětí nebo úzkosti, které se zdají být spojené se školou, má smysl společně hledat, co za nimi stojí. Tyto obtíže nejsou zdaleka vždy známkou poruchy – často jsou přirozenou reakcí na situaci, která je pro dítě dlouhodobě zatěžující a samo ji nemůže zvládnout.
Společně s rodiči a dítětem se zaměříme na to, co může být zdrojem napětí – ať už jde o školní nároky, vztahy se spolužáky nebo dospělými ve škole, vyrovnávání se s jinou těžkou životní situací nebo třeba nespecifikovanou vnitřní úzkost.
Naším cílem je porozumět tomu, co dítě zažívá, a nabídnout konkrétní a nejlépe včasnou podporu a doporučení tak, aby se dítě mohlo ve škole cítit jistěji a bezpečněji.
Pokud má Vaše dítě potíže, které sice nepramení ze školy, ale ve škole jej velmi ovlivňují (např. panické ataky, úzkosti, deprese), pak se zaměříme zejména na nastavení tzv. podpůrných opatření ve vzdělávání, která dítěti pomohou se zvládáním projevů obtíží v učení, a škole s jejich adekvátním zohledňováním ve výuce apod.
Pokud je dítě v klinicko-psychologické, psychoterapeutické, psychiatrické péči, vycházíme přitom ze závěrů a doporučení těchto odborníků.
Pokud v takové péči dítě není, můžeme také rodičům pomoci zodpovědět si otázky, zda ji vyhledat.
Zejména rozhovory s dítětem a rodiči nebo i diagnostické vyšetření dle konkrétní situace klienta.
Pokud je dítě v klinicko-psychologické, psychoterapeutické, psychiatrické péči, jsou vždy kromě dotazníku ze školy nutné aktuální zprávy těchto odborníků – ne starší než 6 měsíců, a pokud možno s informací o tom, jak obtíže dítěte ovlivňují vzdělávání a jaká podpora ve škole by mu podle názoru odborníka mohla pomoci.
Pokud má dítě potíže, které mu nějak ztěžují, znepříjemňují učení a fungování ve škole, doporučujeme se na poradnu obrátit.
I obtíže, které nevypadají příliš závažně, mohou dítě hodně trápit a jejich řešení může pomoci, aby se cítilo lépe.
Naše poradna se nezaměřuje na diagnostiku psychických poruch. To znamená, že nejsme pracoviště, které by stanovovalo oficiální diagnózu, například ADHD, autismus, úzkostné poruchy nebo jiné psychické potíže.
Naším cílem je ale pomoci Vám a Vašemu dítěti zvládnout dopady případných potíží ve vzdělávání - například problémy s učením, pozorností nebo emocemi ve škole. Zaměříme se na to, jak lépe přizpůsobit školní podporu, jak dítěti pomoci zvládat nároky výuky a jak mu vytvořit bezpečnější a podpůrné prostředí pro učení.
Je-li vaším cílem potvrzení/vyloučení konkrétní diagnózy u vašeho dítěte, je třeba navštívit jiné specializované pracoviště, nejčastěji dětského psychiatra nebo klinického psychologa.
Jedním z možných výstupů našeho setkání může být i doporučení další podpory – například formou psychoterapie nebo specializovaného vyšetření, které může pomoci situaci lépe porozumět. Je ale zcela na Vás, zda a jak se rozhodnete s těmito informacemi dále pracovat. Pokud byste si přáli, rádi vás nasměrujeme na specialisty, kteří se této oblasti věnují.
Ano, nabízíme také terapeutické služby, které můžete využít.