Setkání v poradně je příležitostí společně porozumět obtížím, které dítě zažívá, a hledat cesty, jak mu co nejvíce usnadnit zvládání školních nároků. Ať už má vaše dítě potíže se čtením, psaním, gramatikou, matematikou, s tempem a kvalitou práce nebo s celkovým chápáním učiva, budeme hledat vhodné způsoby učení a podpory v domácím prostředí a v případě potřeby připravíme konkrétní doporučení pro školu, která mohou usnadnit dítěti jeho práci ve škole.
Pokud váháte, jestli je ten správný čas navštívit poradnu, je dobré zvážit, zda:
Pečlivé zvážení návštěvy je na místě, současně ale není vhodné čekat příliš dlouho – dítě by nemělo zbytečně dlouho zažívat pocity neúspěchu, které mohou ovlivnit jeho motivaci, sebevědomí i celkový vztah ke škole. Včasná diagnostika a nastavení podpory mohou dítěti výrazně pomoci.
Není to nutné. Do pedagogicko-psychologické poradny se můžete objednat na základě vlastního rozhodnutí jako zákonní zástupci dítěte, bez doporučení lékaře či školy.
Pro samotné vyšetření je pro nás ale důležité získat také pohled školy. To probíhá prostřednictvím krátkého dotazníku, který škola vyplní před naším setkáním. Tyto informace nám pomáhají lépe porozumět tomu, jak se dítěti daří v běžném školním prostředí. Pokud již máte zprávu od školního poradenského pracoviště nebo jiného odborníka, může být pro nás užitečná – ale není podmínkou pro přijetí k vyšetření.
Setkání v poradně nám pomáhá lépe porozumět tomu, co dítě při učení potřebuje – co mu pomáhá, co ho brzdí a jak ho můžeme účinně podpořit. Příčin potíží může být více:
Může se ukázat, že dítě potřebuje jiný přístup, více času, trpělivosti nebo podpory.
Pokud se ukáže, že má vaše dítě nějakou specifickou obtíž (například poruchu učení nebo třeba poruchu pozornosti), znamená to především lepší porozumění tomu, co vaše dítě prožívá a co potřebuje.
Ani v takovém případě vyšetření neztrácí smysl. I bez stanovení konkrétní diagnózy může být zřejmé, že dítě má určité vzdělávací potřeby, na které je vhodné ve výuce nebo i doma reagovat – například úpravou tempa práce, metodou výuky apod.
Cílem poradenského vyšetření není pouze potvrzení diagnózy, ale především porozumění tomu, co dítě při učení potřebuje a jak mu vytvořit vhodné podmínky.